MÓN RURAL

Jornada de convivència amb el ramat
Nivell educatiu/destinataris: 
Educació infantil
Cicle inicial
Cicle mitjà
Cicle superior
ESO
Batxillerat
Adults
Nombre de participants: 
20 a 100 participants
Durada activitat: 
3 hores
Espai necessari: 
corts, pastures i espais habituals del ramat
Recursos i materials: 
  • Ovelles, gossos i pastor.
  • Eines i objectes habituals del ramat.
  • Lectures referides
Objectius: 
  • Acostar el món rural a la població.
  • Donar a conèixer l’activitat ramadera tradicional, sostenible i molt vinculada al territori, fent conscient de l’actual situació de regressió.
  • Familiaritzar-se amb el vocabulari i l’estil de vida ramader de muntanya.
  • Donar a conèixer els mecanismes de comunicació entre bèsties i persones i els seus resultats.
Continguts destacats: 
  • Característiques (visuals, sonores, olfactives i tàctils) i funcions de cada element del ramat i del conjunt.
  • Percepcions sensorials dels escenaris de l’activitat.
  • Vocabulari i expressions dels pastors.
  • Vincles entre el ramat i la quotidianitat dels participants.

Com es fa l'activitat?

Indefinit
Preparació: 

Atès que el ramat i el pastor tenen el seu propi ritme, cal acordar prèviament la distribució de temps i espais i preveure situacions sobrevingudes, com canvis metorològics.

Cal preparar l’escenografia de l’esmorzar (taula parada amb estris i aliments propis de la terra i sostenibles).

Indefinit
Desenvolupament: 

Trobada amb els participants en un punt proper a la finca.

Desplaçament a peu fins a la finca i benvinguda amb una breu presentació de l’activitat.

Convit d’esmorzar de pastors.

Passejada per la finca tot explicant els diferents elements que conformen el ramat (borregues, primales, forres, motxes, marrans, xais, cabres i bocs) i les característiques i necessitats (espais, estris,...) d’un ramat de més de 200-1000 caps.

Demostració de com es mena un ramat amb l’ajut del gos.

Lectura de texts literaris (narrativa i poètica) sobre la vida del ramat.

Indefinit
Avaluació i seguiment: 

Les expressions orals i corpoporals dels participants donen una mesura de la satisfacció que els ha generat l’activitat, síntesi de la seva receptivitat de la vivència compartida.

Suggeriments i orientacions didàctiques: 

Per facilitar la dinamització del grup de participants, es recomana que hi hagi almenys dues persones responsables, a més a més del pastor.

I a més a més

  • Es reparteix un petit dossier explicatiu als participants.
Per saber-ne més: 
  • VILARRASA, SALVADOR (1981): La vida dels pastors. Arxiu Museu Folklòric de Sant Pere de Ripoll, Ripoll.
  • AA.DD. (1984): Els pasturatges. Funcionalisme i aprofitament dels ecosistemes pastorals. Col. Quaderns d’ecologia aplicada, 7. Servei del Medi Ambient. Diputació de Barcelona. Barcelona.
  • AA.DD. (2004): Diagnosi de la ramaderia al Parc Natural del Montnegre i el Corredor. El cas de les explotacions d’oví i cabrum. UAB (versió CD).

Autoria

Escola de Natura el Corredor
CA L'ARENES. Apartat 115. Llinars del Vallès
Telèfon: 
937955405
Correu electrònic: 
Descarrega't el PDF