CUIDEM LA TERRA, CUIDEM COLLSEROLA

Activitat d'acció
Nivell educatiu/destinataris: 
Educació infantil
Cicle inicial
Cicle mitjà
Cicle superior
Nombre de participants: 
de 25 a 225 alumnes
Durada activitat: 
Preparació: Reunió amb els responsables del grup (2 hores). Desenvolupament: Treball previ al centre (mínim 3 hores), treball a Collserola (un dia) i treball posterior al centre (mínim 2 hores).
Espai necessari: 
Espai natural i aula.
Recursos i materials: 
  • Dossier per al professorat amb materials per al treball previ i posterior a l’activitat.
  • Audiovisual de presentació de la proposta i de motivació
  • Bibliomòbil
  • Exposició Collserola, un lloc en el món
  • Pòsters
  • Fitxes o eines de treball per a l’alumnat el dia de la sortida (seran unes o altres depenent de la tasca que es faci. Per exemple: eines per arreglar camins, eines per recollir deixalles i separar-les...)
Objectius: 
  • Estimular la participació d’alumnes, mestres i mares i pares en accions positives envers l’entorn
  • Adonar-se de la problemàtica ambiental i dels efectes de l’activitat humana en el medi natural.
  • Experimentar tècniques diverses per millorar l’entorn.
  • Col·laborar en el manteniment del Parc.
  • Respectar i facilitar el compromís amb la conservació.
Continguts destacats: 
  • La problemàtica ambiental i la necessitat de realitzar accions concretes per a resoldre-la.
  • Principis per avançar cap a una societat sostenible.
  • Els elements, les amenaces i la importància del Parc de Collserola com a espai natural protegit.
  • Els treballs de manteniment en un espai natural protegit.
  • La realització, mitjançant un treball col·lectiu, d’accions a favor de la Terra.
  • La importància de la participació individual i col·lectiva per a resoldre les diferents problemàtiques ambientals.

Com es fa l'activitat?

Cuidem la Terra, Cuidem Collserola és una activitat d’actuació. Consisteix en realitzar una col·laboració amb el Parc de Collserola fent una tasca de manteniment o millora de l’espai. Aquesta col·laboració ens serveix de catalitzador per a que el grup es plantegi i desenvolupi un projecte de millora “per la terra”en el centre o barri

L’activitat es desenvolupa en cinc fases:

1- Programació conjunta entre educadors del parc i el professorat per definir on es vol arribar i el procés que se seguirà amb l’alumnat.

2- Introducció de la problemàtica ambiental a l’escola.

3- Participació directa de l’alumnat en alguna activitat de manteniment del Parc de Collserola.

4- Realització des de l’escola d’una actuació que té cura de la Terra.

5- Avaluació conjunta del programa, mestres i educadors del Parc.

 

Metodologia

  • Ús del diàleg educador, mestre, alumnat per a treballar les problemàtiques ambientals
  • Consulta de fonts d’informació
  • Participació - acció en una actuació de manteniment o millora en el medi natural.
  • Disseny i realització des de l’escola (conjuntament mestres – alumnes – pares) d’una actuació que té cura de la Terra (enjardinament, millora recollida selectiva...)
Indefinit
Preparació: 

Previ a la sortida

  1. Reunions de programació amb el professorat.
  2. Anada a l’escola: Sessió audiovisual amb un educador del Parc i treball adaptat al nivell que la realitza:
    1. Un jardí per a les papallones (P-3). Explicació d’una història sobre la masia de Can Coll i d’un conte sobre les papallones. Presentació de l’activitat que faran al centre: ajudar en el manteniment i millora del jardí de les papallones. Construcció a l’aula d’un pòster del jardí amb flors i papallones.
    2. La bola del món (P-4, P-5 , 1r i 2n). Audiovisual de presentació sobre la necessitat d’acció. Joc sobre la diversitat de vida a la terra. Explicació de l’activitat que desenvoluparan el dia que vinguin al Parc.
    3. Cuidem la Terra (3r, 4t, 5è i 6è). Audiovisual que presenta els principis d’una societat sostenible i la necessitat d’acció. Explicació de l’activitat que desenvoluparan el dia que vinguin al Parc.
  3. Lectura dels pòsters de la Jornada de col·laboració amb el Parc.
  4. Activitats complementàries:
    1. Visita a la bibliomòbil (petita biblioteca mòbil). Eina per començar a parlar del medi ambient i els seus problemes.
    2. Visita a l’exposició "Un lloc en el món" (12 plafons). Adreçada a nens i nenes de més de 7 anys. Recurs per treballar el concepte de la necessitat de l’acció.
    3. El joc de les accions (3r, 4t, 5è i 6è).
Indefinit
Desenvolupament: 

Treball a Collserola: directament al medi natural

Consisteix en una sortida a Collserola per tal de participar en alguna de les feines habituals de gestió i manteniment que es duen a terme al Parc conjuntament amb els tècnics del Parc.

Organització de la jornada:

  • Presentació dels educadors, dels tècnics del Parc i de l’activitat que realitzaran.
  • Participació en alguna de les feines de gestió i manteniment que es duen a terme en el Parc (enjardinament, neteja, arranjament de camins... ). El treball es fa durant tres hores i en grups de treball (grup/classe), tot i que en alguna tasca concreta caldrà fer grups més petits i complementaris (per exemple: per arranjar un camí caldrà un petit grup que agafi terra, un altre que la porti fins al camí, un altre que la col·loqui i la premsi...). L’educador del Parc organitzarà la feina de cada classe. Els tutors de cada nivell col·laboraran per mantenir la dinàmica entre els diferents equips de treball.

 

Treball a Collserola: a una sala de treball

Acte de cloenda de la jornada per conèixer la feina feta entre tots i per agrair a mestres i alumnes la seva participació. Cada grup explica a la resta el que ha fet, les dificultats que s’ha trobat i l’objectiu de la tasca. Lliurament d’un certificat d’agraïment a cada classe i als mestres.

Indefinit
Avaluació i seguiment: 

Posterior a la sortida

El Projecte de Futur: des de l’escola es realitza una actuació que té cura de la Terra. Per exemple: enjardinar una zona del pati que no ho estava, fer una exposició explicant als pares la feina feta i el per què, etc... Projecte tutoritzat per part dels tècnics del Parc.

Avaluació de l’activitat conjuntament entre mestres i educadors del Parc.

Suggeriments i orientacions didàctiques: 
  • L’activitat es pot adaptar a Educació Secundària.
  • Per veure la temporalització, els continguts i la seqüència del treball dels diferents moments podeu consultar a www.parccollserola.net l’apartat “El curs al Parc”.
  • Podeu veure la descripció de totes les propostes que inclou el programa al dossier del mestre. El podeu demanar a Centre de Documentació i Recursos educatius del Parc de Collserola. (CDRE. Tel. 93 692 29 16 correu electrònic: cdre@parccollserola.net)
Per saber-ne més: 
  • BOUTTIER-GUÉRIVE,G.; THOUVENOT, T. Ajudo el meu planeta: A protegir la natura i salvar els animals Barcelona: Blume - Greenpeace - WWF, 2008. 140 p. Llibre ISBN 978-84-9801-214-9  
  • BROWN, L.R. et al. L'estat del món Barcelona: Centre UNESCO Catalunya. D’edició anual. Llibre.  
  • FUNDACIÓ SERVEIS CULTURA POPULAR Protegim el nostre planeta, I i II Barcelona: Fund. Serveis Cultura Popular, 1992. Cinta VHS. 13 min. + 13 min.+ 13 min. + 13 min. + fullet. DVD
  • HOUGH, Rich; THE GUARDIAN. Tu pots salvar el planeta Bellaterra: Lynx, 2008. 176 p. Llibre ISBN 978-84-96553-46-0  
  • LEAN, G.; HINRICHSEN, D.; MARKHAM, A. Atles del Medi Ambient Barcelona: Enciclopèdia Catalana, 1991. 192 p. Llibre  
  • MYERS, N. (coord.) El atlas Gaia de la gestión del planeta Madrid: H. blume,1987. 272 p. Llibre        
  • RASPALL, A.; LLIMONA, F.; NAVARRO, M.; TENÉS, A. Guia de Natura del Parc de Collserola. Barcelona: Consorci del Parc de Collserola, 2004. 238 p. + 2 map. pleg. + CD-ROM llibre, mapa, cd-ROM         ISBN 84-69-3165-X  
  • SEAGER, J. Atlas del estado del medio ambiente. Madrid: Ed. Akal, 2000. 129 p. llibre
  • SMITH, D.J.; ARMSTRONG, S. [il.] Si el món fos un poblet: Un llibre sobre la gent del món. Símbol editors, 2002. 32 p. [Col. Simbolet] llibre ISBN 84-95987-02-3      
  • UICN, PNUMA i WWF Cuidar la Terra: Estratègia per al futur de la vida Societat Història Natural de les Balears, 1992. 31p. Llibre             
  • UNESCO – PATRICOM Un món per fer França: UNESCO -  PATRICOM – DNDP, 1995. Cinta VHS, 32 min.  vídeo

Autoria

Consorci del Parc Natural De la Serra De Collserola
C.de L'Església,92 080017 Barcelona
Telèfon: 
932800672
Descarrega't el PDF